beautiful town(plenty of empty)

The First Haifa Mediterranean Biennial

18th Feb - 6th Apr 2010

Haifa, Israel

http://www.haifabiennale.co.il/gallery_en.html

 

sponsored by   YOSHINO  GYPSUM ART FOUNDATION / CHUO HATSUJO SEISAKUSHO CO.,LTD. /

LEC,INC.S, A  /  Konishi Co., Ltd., kilala-factory.co.jp

 

 


逆説のポエジー                           埼玉県立近代美術館学芸員 平野 到

 

ドローイング、立体作品、写真、映像、インスタレーションなど、浅井真理子の表現は多種多様ではあるが、それらに通底するある美意識を感じ取ることができる。それは、陳腐で空虚なものに逆説的に浮かび上がるポエジーのようなものだ。多くの作品は日常的な物や取るに足らない出来事をもとに制作されるが、それらから醸し出されるのは、言葉にならないような気配、淡々と過ぎ去っていく時の流れ、微妙に揺れ動くアンビバレントなニュアンスといった詩的な感覚だ。ありふれた事物に浅井は眼差しを向け、それらを独特の感受性で受けとめながら、ポエジーを生成していくのである。人形に降り積もった埃を美しい写真に収めた作品、薬の錠剤で組み立てられたちっぽけな家、身近な事物が緩やかに揺らぎや生滅を繰り返す映像などは、このような作者の手法が端的に反映されている。

今回の出品作品《beautiful town (plenty of empty)》にも同様の美意識を私たちは見出すことができるであろう。この作品は、作者や知人が使用した錠剤のパッケージでちゃちな家のミニチュアを作り、それを多数配置していく大型のインスタレーションだ。個々の家は小さなバネの上に載っているために傾いており、しかも少しでも振動が加わるとゆらゆらと揺れる。全体が貧弱で安定しない世界の中に構成されているのである。

また、素材が薬の使用済みパッケージであるという点も、ある意味を喚起する。私たちは痛みや不安から逃れるために薬を服用するが、薬の空のパッケージとは、いわば日常の不安から出たゴミのようなものだ。そのパッケージが、安住や安定をもたらすべき家の素材になっているのである。これらのミニチュアの家から漂ってくる、空虚で頼りなく今にも崩れてしまいそうな印象は、薬の使用済みパッケージという素材の意味と無縁ではないといえるであろう。

しかしここで何よりも重要なのは、こういったネガティブな様相を、浅井が決してそのまま提示してはいない点である。そこに独特のポエジーが逆説的に吹き込まれているのだ。カラフルできらきらと光るミニチュアの家による街は、物語的な空想を豊かにもたらしてくれるし、無重力の如くふあふあと揺れる様子は玩具のように愉快でもある。陳腐で空虚なものをモチーフにしているにも関わらず、ポエジーに充ちたユーモアが添えられているのである。この逆説のポエジーこそ、浅井の表現の大きな魅力となっているに違いない。

 



Paradoxical Poesy 


Itaru Hirano, 

Curator, The Museum of Modern Art, Saitama


Mariko Asai’s artistic expressions take diverse forms, such as drawings, three-dimensional works, photographs, film and installations and so forth. Her works have certain sense of aesthetics in common. It is like a poesy that paradoxically appears in hackneyed, empty subjects. Whereas many of her creations are based on daily life or trivial events, they convey some poetic sense, such as indescribable presence, gentle time flow, or ambivalent nuance that subtly swings. Asai pays attention to commonplace subjects and turns them into possessing poesy through her unique sensibility. This type of approach clearly applies to some of her works, including the beautiful photos of dust covering a doll, the tiny houses made of medicine capsules and pills, and the video composed of familiar subjects that waver gently and repeat appearing and disappearing.

 

In Asai’s work beautiful town (plenty of empty) for this exhibition, we are able to discover the same sense of aesthetics. This large-scale installation is composed of many “cheap” miniature houses, which are made of medicine packages that Asai and her friends have used in the past. Each house is on a small spring that tilts, and it sways with only slight vibration. It tells us that this work as a whole is constructed in a humble, unstable world. 

 

The fact that used medicine packages are utilized in her work allows us to consider that as we take medicines to avoid pain or anxiety, empty medicine packages can be seen as trash that resulted from our daily-life anxieties. In Asai’s work, empty medicine packages have been created into houses, which should basically be the source of peaceful, stable life. Her miniature houses convey a sense of emptiness and unstableness, as if they are about to collapse. These impressions are related to the underlying meanings of used medicine packages.

 

However, the most important point is that Asai never shows those negative aspects just as they are. What we find is that she paradoxically employs a unique poesy within her works. The town with colorful and glittering miniature houses in her work allows us to perceive a rich narrative imagination. The houses bouncing as if there were no gravity are an amusing sight, in that they are like toys. Although the motifs she adopted are hackneyed and empty, her works have a sense of humor that is full of poesy. This paradoxical poesy must be what makes Asai’s expressions so appealing. 

 

 

(trancelated by Atsuko Tsunoda)